Co to znaczy, że Lwówek Śląski otrzymał prawa miejskie?

Scenariusz 1

Wszyscy uczniowie grupy biorą udział w wyszukiwaniu i porządkowaniu informacji!

Najlepiej, aby działania projektowe realizować w bibliotece, pracowni informatycznej bądź innym miejscu, w który uczniowie będą mieć swobodny dostęp do źródeł informacji. Dostęp do IT pomoże także uczniom w ciekawym oraz twórczym zaprezentowaniu zdobytej wiedzy.

Browarnicy ? Grupa uczniów poszukuje informacji na temat historii browarnictwa na terenie Lwówka Śląskiego. Mogą posłużyć do tego zarówno źródła drukowane jak i Internet. Uczniowie sami decydują, które z odnalezionych informacji są istotne. Dyskutując opracowują plan zaprezentowania zdobytej wiedzy ? może nim być: plakat, mapa myśli, prezentacja multimedialna itp.

Adres strony internetowej prezentującej rys historyczny najstarszego browaru na ziemiach polskich:

http://pawelskiersinis.pl/lwowek-najstarszy-browar-w-polsce/

Film prezentujący historię browaru we Lwówku Śląskim

Archiwalne zdjęcia i zarys historii lwóweckiego browaru:

http://dolny-slask.org.pl/539272,Lwowek_Slaski,Browar_Lwowek.html

Prawnicy ? Grupa uczniów próbuje odnaleźć jak najwięcej informacji w dostępnych źródłach (Internet katalog biblioteki) na temat tego, czym była lokacja miast w średniowieczu, na czym polegała dokument lokacyjny, które miasta mogły lokowane na prawie niemieckim. Jakie zasługi w lokowaniu Lwówka Śląskiego miał Henryk Brodaty. Przygotowują jego biogram. Grupa własnoręcznie sporządza dokument lokacyjny, w którym opisuje proces lokowania miasta.

Animacja przedstawia wygląd średniowiecznego miasta (Opoczna) przed lokacją na prawie niemieckim i już po niej. Wizualizacja może stanowić punkt wyjścia do dyskusji nad tym, jak zmienił się wygląd miasta i czy prawo magdeburskie przyczyniło się do poprawy jakości życia mieszkańców.

Poniżej przedstawiono współczesny plan Lwówka Śląskiego z układem ulic i obrysem murów miejskich. Uczniowie analizując materiał ikonograficzny próbują wskazać podstawowe cechy miasta lokowanego na prawie niemieckim (np.: rynek ? plac targowy ? był centralnym miejscem każdego z miast. W centrum znajdowała się dom kupców oraz ratusz. Z każdego rogu rynku wychodziły dwie ulice, prostopadłe do siebie, w wielkich miastach również boki rynku poprzecinane były ulicami. Ulice w mieście lokacyjnym przecinały się pod kątem prostym lub zbiegały do bram miejskich)

Plan Miasta

Uczniowie wyszukują informacji w encyklopedii tradycyjnej bądź elektronicznej na temat Henryka Brodatego i św. Jadwigi Śląskiej. O zasługach księcia w dziecinie osadnictwa i rozwoju infrastruktury miejskiej na Śląsku można przeczytać m.in.: P. Pregiel, T. Przerwa Dzieje Śląska, Wrocław 2005, s. 36-39.

Tekst źródłowy przywilej lokacyjny – dotyczy Oleśnicy, ale proces tworzenia miasta i wydawania przywileju lokacyjnego na Śląsku był bardzo podobny.

http://www.olesnica.nienaltowski.net/Akt%20lokacji.htm

Na jego podstawie uczniowie mogą spróbować stworzyć własny dokument, który mógłby dotyczyć Lwówka Śląskiego. Odpis prawdziwego dokumentu dotyczącego Lwówka znajduje się m. in. w Czerwonej Księdze znajdującej się w berlińskim archiwum. Poniżej znajduje się również zdjęcie przywileju lokacyjnego

http://www.olesnica.nienaltowski.net/ciekawostki/przykladowyAkt1261.jpg

Mieszkańcy ? Grupa wyszukuje informacji na temat życia codziennego ludzi mieszkających w średniowiecznym mieście (w sensie ogólnym). Następnie dokonują lektury, źródeł dostarczonych przez nauczyciela, na temat procesów sądowych we Lwówku i ludności żydowskiej zamieszkującej ten teren. Uczniowie zapoznają się dwiema wybranymi legendami opisującymi życie codzienne w średniowiecznym Lwówku.

Punktem wyjścia może być film przygotowany przez wydawnictwo Nowa Era przedstawiający życie mieszkańców średniowiecznej Europy. Szczególnie przydatny będzie fragment dotyczący życia mieszkańców miasta. Wykorzystać można również film znajdujący się pod drugim z linków.

http://www.dlanauczyciela.pl/828,-spoleczenstwo-sredniowiecza-film-edukacyjny.mp4

lub

Legendy o Lwówku Śląskim np. ?O dwojgu zakochanych? można przeczytać w U. A. Wiąckowie, Legendy Karkonoszy i okolic, Jelenia Góra 1986.

Bogaty zbór legend z regionu zawiera E. Olszewska, A. Wiącek, Legendy o Lwówku Śląskim, Częstochowa 2003, s.

Test źródłowy o ludności żydowskiej we Lwówku Śląskim: E. Braniewski, R Primke, M. Szczerepa, Wypisy z dziejów Lwówka Śląskiego, s. 21-22.

Kartografowie ? zadaniem grupy będzie zebranie informacji na temat zabytków architektonicznych znajdujących się we Lwówku Śląskim także tych nie istniejących (np.: zamek książęcy, tzw. ?Dom Napoleona?). Następnie posiłkując się aktualnym planem miasta grupa przygotowuje własny plan, na którym zaznacza wszystkie zabytki wraz z pozostałościami murów obronnych.

Uczniowie wyszukują na informacje na temat wybranych zabytków Lwówka Śląskiego. Informacje na ten temat można odnaleźć na stronie:

http://www.polskieszlaki.pl/lwowek-slaski.html

Film przedstawiający historię Lwówka Śląskiego i jego zabytki

Plan miasta do odwzorowania przez uczniów:
http://bip-files.idcom-web.pl/sites/3103/wiadomosci/249386/files/zal2_mpzp_obreb1.jpg

O zamku książęcym i tzw. Domu Napoleona można przeczytać J. A. Bossowski, Ratusz i stary rynek we Lwówku Śląskim, Lwówek Śląski 2005, s. 20-22.

Uczniowie plan miasta wraz z umiejscowieniem poszczególnych zabytków przygotowują na arkuszu szarego papieru. Samodzielnie opracowują legendę i decydują o tym, jakie informacje na temat zabytków należy tam umieścić.